Dr. Anna Jean Ayres Baker (1920-1988) nevéhez fűződő terápia. Több évtizedes kísérletezés és tanulmány áll a terápia kidolgozása mögött. A rendszeres terápiás foglalkozások hatására látványos eredményeket lehet elérni a gyermek fejlődésében.
Az Ayres által kidolgozott szenzoros integrációs terápia egybeolvadt az ő személyével, nevével és munkásságával, így gyakran csak leegyszerűsítve, „Ayres terápia”-ként emlegetik.
Ayres feltételezte, hogy a problémák egyik legfontosabb oka az érzékszervi ingerek és a mozgásos válaszok szervezésének, tervezésének akadályozottsága. A terápia célja, hogy különféle szenzoros ingerekhez juttassa a gyermeket, önirányított tevékenységen keresztül, amelyek elősegítik a mozgásos válaszok megjelenését, az adaptív viselkedést. Ennek eredményeképp az idegrendszer érik, fejlődik. A terápia során játékos formában speciális eszközök segítségével a gyermek sokoldalú (szociális, pszichés, idegrendszeri) fejlődése valósul meg.
A terápia alapelvei
- A gyermek aktivitása nem tudatos, mert a játékon keresztül valósul meg.
- A gyermek érettségéhez igazodik.
- A terápia nem összefüggéstelen szabad játékok összessége, hanem a terapeuta által előre átgondolt játék lehetőségek közül a gyermek maga választhatja ki a számára legoptimálisabbat.
- A motoros viselkedés nem cél, hanem eszköz.
- Eddig át nem élt élmények megjelenését támogatja.
- Játéklehetőséget ad a XXI. század mozgásszegény, városias és civilizációs életmóddal szemben.
- A terápia során egyszerre van jelen a non-direktivitás és a direktivitás.
- Az inger, vágy, belső ösztönzés forrása maga a gyermek, így jelenik meg az „öngyógyítás”.
Az alapterápia támpontjai
- Primitív – poszturális – reflexek gátlása
- Egyensúlyfejlesztés
- Szemmozgások normalizálása
- A test két oldalának integrálása
- Vizuális forma- és térérzékelés fejlesztés
Kinek ajánlják
- Gyermekeknek, akik nem tudnak megmaradni egy helyben, „túlmozgásosak”, hiperaktivitás jeleit mutatják, hiperaktívak, viselkedészavarosak.
- Nehezen koncentráló gyermekeknek, akik figyelemzavarral küzdenek.
- Akiknél tanulási nehézségek, problémák jelentkeznek.
- Gyermekeknek, akiknél autisztikus megnyilvánulások tapasztalhatók.
- Azoknak, akiknek mozgása összerendezetlen, ügyetlen, könnyen elesnek.
- Szorongó, zárkózott, visszahúzódó típusú gyermekeknek, akik nehezen létesítenek kapcsolatot környezetükkel.
- Azoknak akik, hangosak, vadak, szeleburdik, és nehezen követik az utasításokat.
- Gyerekek, akik kerülik a fizikai érintkezést, simogatást, nem szeretnek homokozóban játszani.
- Megkésett beszédfejlődés esetén, beszédindítás céljából.
- Megkésett mozgásfejlődésű gyerekeknek.