Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápia – (Ayres terápia)

Ayres_terapia_1

Dr. Anna Jean Ayres Baker (1920-1988) nevéhez fűződő terápia. Több évtizedes kísérletezés és tanulmány áll a terápia kidolgozása mögött. A rendszeres terápiás foglalkozások hatására látványos eredményeket lehet elérni a gyermek fejlődésében.

 Az Ayres által kidolgozott szenzoros integrációs terápia egybeolvadt az ő személyével, nevével és munkásságával, így gyakran csak leegyszerűsítve, „Ayres terápia”-ként emlegetik.

Ayres feltételezte, hogy a problémák egyik legfontosabb oka az érzékszervi ingerek és a mozgásos válaszok szervezésének, tervezésének akadályozottsága. A terápia célja, hogy különféle szenzoros ingerekhez juttassa a gyermeket, önirányított tevékenységen keresztül, amelyek elősegítik a mozgásos válaszok megjelenését, az adaptív viselkedést. Ennek eredményeképp az idegrendszer érik, fejlődik. A terápia során játékos formában speciális eszközök segítségével a gyermek sokoldalú (szociális, pszichés, idegrendszeri) fejlődése valósul meg.

A terápia alapelvei

  • A gyermek aktivitása nem tudatos, mert a játékon keresztül valósul meg.
  • A gyermek érettségéhez igazodik.
  • A terápia nem összefüggéstelen szabad játékok összessége, hanem a terapeuta által előre átgondolt játék lehetőségek közül a gyermek maga választhatja ki a számára legoptimálisabbat.
  • A motoros viselkedés nem cél, hanem eszköz.
  • Eddig át nem élt élmények megjelenését támogatja.
  • Játéklehetőséget ad a XXI. század mozgásszegény, városias és civilizációs életmóddal szemben.
  • A terápia során egyszerre van jelen a non-direktivitás és a direktivitás.
  • Az inger, vágy, belső ösztönzés forrása maga a gyermek, így jelenik meg az „öngyógyítás”.

Ayres_terapia_2

Az alapterápia támpontjai

  • Primitív – poszturális – reflexek gátlása
  • Egyensúlyfejlesztés
  • Szemmozgások normalizálása
  • A test két oldalának integrálása
  • Vizuális forma- és térérzékelés fejlesztés

Kinek ajánlják

  • Gyermekeknek, akik nem tudnak megmaradni egy helyben, „túlmozgásosak”, hiperaktivitás jeleit mutatják, hiperaktívak, viselkedészavarosak.
  • Nehezen koncentráló gyermekeknek, akik figyelemzavarral küzdenek.
  • Akiknél tanulási nehézségek, problémák jelentkeznek.
  • Gyermekeknek, akiknél autisztikus megnyilvánulások tapasztalhatók.
  • Azoknak, akiknek mozgása összerendezetlen, ügyetlen, könnyen elesnek.
  • Szorongó, zárkózott, visszahúzódó típusú gyermekeknek, akik nehezen létesítenek kapcsolatot környezetükkel.
  • Azoknak akik, hangosak, vadak, szeleburdik, és nehezen követik az utasításokat.
  • Gyerekek, akik kerülik a fizikai érintkezést, simogatást, nem szeretnek homokozóban játszani.
  • Megkésett beszédfejlődés esetén, beszédindítás céljából.
  • Megkésett mozgásfejlődésű gyerekeknek.